KONCEPCJA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
W DZWONO – SIERBOWICACH
NA LATA 2012 - 2017
Spis treści
➢ Podstawa Prawna
➢ Misja szkoły
➢ Informacje o szkole
➢ Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
➢ Mocne i słabe strony szkoły
➢ Model absolwenta
➢ Wizja szkoły
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. (tekst jednolity:
Dz. U. z 2004r. Nr. 256, poz. 2572 z późn. Zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.(Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
MISJA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa nr 3 w Dzwono-Sierbowicach jest placówką oświatową malowniczo położoną w parku krajobrazowym
Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
W swej działalności statutowej stawiamy sobie za cel kształcić ucznia wyposażając go w umiejętności niezbędne we współczesnym świecie.
Realizujemy ten cel poprzez:
- nauczanie języka angielskiego od kl. I
- nauczanie informatyki od kl. I
- wprowadzenie autorskiego wewnątrzszkolnego systemu oceniania
i wychowania
- indywidualizację wymagań edukacyjnych
- stosowanie aktywnych metod pracy
Jesteśmy szkołą przygotowującą absolwenta do: - kontynuacji kształcenia w gimnazjum
- samodzielnego poznawania najbliższego otoczenia i regionu
- posługiwania się urządzeniami multimedialnymi
- kreatywnego, twórczego myślenia
- pracy w grupie, zespole
Szkoła kształtuje u uczniów postawy akceptowane społecznie i dające możliwośc rozwoju. Uczymy:
- przyjmowania odpowiedzialności za efekty swojej pracy
- szacunku do pracy innych: uczniów, nauczycieli, rodziców
- odpowiedzialności za swoje czyny,
- zaangażowania w życie szkoły
- postępowania zgodnego z zasadami
Naszym uczniom oferujemy:
- możliwość korzystania z nowoczesnego obiektu sportowego
- zdobycie karty rowerowej
- udział w zajęciach gimnastyki korekcyjnej
- udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych
- dogodny dojazd do szkoły
- spożycie 2 śniadania
- opiekę w świetlicy szkolnej i w świetlicy terapeutycznej
- korzystanie z pracowni przedmiotowych
- korzystanie z biblioteki i czytelni
- korzystanie z programów profilaktyki zdrowotnej
- korzystanie z ciekawej oferty wycieczek krajoznawczo-turystycznych
i kulturalnych
- udział w imprezach kulturalnych organizowanych dla środowiska
- możliwość rozwijania swoich zainteresowań w Młodzieżowej Orkiestrze Dętej, której siedziba znajduje się na terenie szkoły
- mają zapewnioną pomoc dydaktyczną uczniowie z trudnościami dydaktycznymi i o nieharmonijnym rozwoju
- uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej mają możliwość skorzystania z pomocy materialnej
Informacje o szkole
Nazwa: Szkoła Podstawowa nr 3 w Dzwono – Sierbowicach
Ilość oddziałów: 6
Ilość uczniów: 90
Oddziały przedszkolne: 2
Ilość dzieci: w wieku 4-6 lat: 45
Liczba nauczycieli: 16
Stopnie awansu nauczycieli:
- dyplomowanych: 12
- mianowanych: 2
- kontraktowych: 2
Baza lokalowa:
Budynek murowany, dwupiętrowy z 1993 roku, wykonana termomodernizacja, wymieniony dach.
W szkole znajduje się:
- 9 wyposażonych sal lekcyjnych,
- pracownia informatyczna,
- pracownia przyrodnicza,
- sala gimnastyczna,
- sala do zajęć ruchowych i gimnastyki korekcyjnej,
- biblioteka,
- świetlica szkolna,
- stołówka szkolna,
- gabinet pielęgniarki szkolnej,
- gabinet i magazyn nauczycieli wychowania fizycznego,
- 2 szatnie dla klas I-III, IV-VI,
- 2 przebieralnie na lekcje wychowania fizycznego,
- 4 toalety: 2 dla dziewcząt, 2 dla chłopców,
- boisko asfaltowe,
- boisko trawiaste.
Teren wokół szkoły jest ogrodzony i zamykany.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły.
Standard: Szkoła osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
Wymagania |
Działania szkoły
|
Analizuje się wyniki sprawdzianu. |
- Do analizy wyników sprawdzianu wykorzystuje się różnorodne metody analizy wyników. - Z analizy wyciąga się wnioski, które uwzględnia się w planowaniu pracy, - Wdrażane w szkole wnioski z analizy wyników sprawdzianu przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia.
|
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. |
- W szkole formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów, dostrzegane są możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce. - Motywuje się uczniów do nauki. - Wskazuje się metody i sposoby uczenia się. - Oceną wskazuje się uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować. - Organizuje się próbne sprawdziany klasy VI, analizuje wyniki, wyciąga wnioski i wykorzystuje do planowania pracy. - Bada się stopień opanowania umiejętności uczniów, analizuje wyniki i wdraża wnioski. - Wdrożone wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów.
|
Uczniowie są aktywni. |
- Uczniowie są samodzielni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły. - Rozwija się samorządność uczniów m.in. poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim. - Prowadzone są badania oczekiwań uczniów wobec szkoły. - Uczniowie są aktywizowani i motywowani do udziału w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych poprzez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności i predyspozycje uczniów. - Wszyscy uczniowie są motywowani i zachęcani do udziału w szkolnych apelach i uroczystościach, by wzmacniać ich wiarę we własne siły i umiejętności. |
Respektowane są normy społeczne. |
- W szkole analizuje się podejmowane działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań, oceniania się ich skuteczność oraz modyfikuje w razie potrzeb, uwzględniając inicjatywy uczniów. - Monitoruje się realizację programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, wyciąga się wnioski do planowania pracy. - Klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły. - Zawierane są kontrakty klasowe, które redagują uczniowie wspólnie z wychowawcą. - Organizuje się apele, pogadanki promujące właściwe zachowania: np. przeciwdziałania agresji, właściwego odżywiania, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, asertywnego zachowania, bezpieczeństwa, itp. - Na bieżąco informuje się rodziców o problemach wychowawczych i podejmuje wspólne, spójne działania. - Dba się o bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne uczniów. - Nauczyciele, wychowawcy współpracują ze sobą i dyrektorem szkoły w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. - Nauczyciele doskonalą się w zakresie udzielania pomocy uczniom sprawiającym problemy wychowawcze. - W szkole powołany jest zespół nauczycieli wychowawców w celu planowania pracy w tym zakresie.
|
2. Procesy zachodzące w szkole.
Standard: Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji pracy.
W szkole dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
Wymaganie |
Działania szkoły
|
Szkoła ma koncepcje pracy. |
- Szkoła posiada koncepcje pracy. - Koncepcja pracy szkoły jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. - Jako załącznik do koncepcji tworzy się plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na dany rok szkolny. - Koncepcja pracy szkoły jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców.
|
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej. |
- Oferta edukacyjna jest modyfikowana, wzbogacana i umożliwia rozwój zainteresowań uczniów. - Nauczyciele wybierają programy nauczania pozwalające na realizację podstawy programowej i dostosowanie do możliwości uczniów. - Monitoruje się realizację podstawy programowej . - Bada się kompetencje uczniów, analizuje wyniki i wyciąga wnioski. - Organizuje się próbne sprawdziany klasy VI. - Stwarza się warunki umożliwiające realizację podstawy programowej.
|
Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany. |
- Bada się oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły. - Planuje się procesy edukacyjne z uwzględnieniem wniosków rodziców i uczniów. - W tworzeniu arkusza organizacyjnego szkoły uwzględnia się wykształcenie i predyspozycje nauczycieli oraz wszystkie aspekty pracy szkoły. - Procesy edukacyjne przebiegające w szkole są monitorowane i doskonalone. - Wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych są wykorzystywane w panowaniu tych procesów. - Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych. - Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się. - Informacja o postępach w nauce otrzymana w wyniku oceniania uczniów pomaga im uczyć się i planować swój indywidualny proces uczenia się. - W szkole analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz.
|
Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli |
- Nauczyciele wspomagają sobie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych. - Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowych stałych i doraźnych w celu diagnozowania, analizowania pracy szkoły i wniosków do pracy. - Wprowadzenie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych następuje w wyniku wspólnych ustaleń między nauczycielami. - Nauczyciele doskonalą się i sukcesywnie podnoszą swoje kwalifikacje. - Organizuje się warsztatowe szkolenia rady pedagogicznej. - W szkole działa zespół WDN.
|
Kształtuje się postawy uczniów. |
- Działania wychowawcze podejmowane w szkole są planowane i modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz ich udziałem. - Nauczyciele pracują w klasowych zespołach nauczycieli i ustalają wspólny front oddziaływań wychowawczych. - Działania wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły i statutem szkoły. - Działania wychowawcze podejmowane w szkole są monitorowane, analizowane i wdrażane są wnioski z tych analiz.
|
Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
- Umożliwia się kształcenie uczniom niepełnosprawnym. - W szkole prowadzone są działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów, uwzględniające indywidualizację procesu edukacji. - Organizuje się zajęcia pozalekcyjne po zbadaniu oczekiwań uczniów, rodziców i diagnozie. - Realizuje się projekty w ramach EFS: „Wyrównywanie szans edukacyjnych drogą do wiedzy”, „Indywidualizacja nauczania w klasach I-III”, - W ramach godzin z art 42 KN organizuje się zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, w tym koła przedmiotowe, zajęcia sportowe i wspierające ucznia potrzebującego pomocy, w tym zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia wyrównawcze.
- Organizuje się wycieczki edukacyjne, zajęcia w terenie. - Uczniowie z trudnościami dydaktycznymi i dysfunkcjami objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. - Rozwija się indywidualne zdolności i predyspozycje uczniów.
|
3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami.
Standard: Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Szkoła racjonalnie wykorzystuje warunki,w których działa.
Wymaganie |
Działania szkoły
|
Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju. |
- W działaniach szkoły są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska. - Współpraca szkoły z instytutami i organizacjami działającymi w środowisku: Policją, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Biblioteką w Pilicy,poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Parafią wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczniów. - Szkoła wspiera rodziców uczniów, którzy nie radzą sobie z problemami: edukacyjnymi,wychowawczymi, finansowymi i innymi wg potrzeb.
|
Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów. |
- Kształci się umiejętności potrzebne na rynku pracy takie jak: język ojczysty, języki obce, umiejętności obsługi komputera, korzystanie z technologii informatycznej, umiejętność współpracy w zespole kreatywność i odpowiedzialność.
|
Promowana jest wartość edukacji. |
- Szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku, dzięki efektywnej współpracy z rodzicami i partnerami szkoły. - Promuje się osiągnięcia uczniów w szkole oraz stronie internetowej szkoły. - Organizuje się imprezy uroczystości szkolne, na które zaprasza się rodziców i partnerów szkoły. - Sukcesy szkoły i uczniów są eksponowane w gablotach szkolnych na korytarzu.
|
Rodzice są partnerami szkoły. |
- Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach. - W szkole działa Rada Rodziców zgodnie z swoim statutem. - Opracowuje się harmonogram spotkań z rodzicami. - Rodzice są na bieżąco informowani o postępach w nauce i zachowaniu się uczniów. - Rodzice są zapraszani na uroczystości szkolne i klasowe. - Organizuje się pedagogizację rodziców we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. - W szkole ustala się różne formy kontaktu rodziców i wychowawców
|
4. Zarządzanie szkołą.
Standard: Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły.
Wymaganie
|
Działania szkoły |
Funkcjonuje współpraca w zespołach. |
- Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w szkole, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy. - W szkole powołuje się liderów zespołów uwzględniając indywidualne predyspozycje nauczycieli. - Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowych stałych i doraźnych i prezentują wyniki swojej pracy na radzie pedagogicznej. - Nauczyciele biorą udział w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez szkołę. - Nauczyciele biorący udział w szkoleniach dzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi, szczególnie młodymi nauczycielami. - Nauczyciele wspólnie planują procesy edukacyjne w szkole.
|
Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny. |
- Podnosi się efektywność pracy poprzez doskonalenie działalności dydaktycznej,wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły we współpracy z nauczycielami, organem prowadzącym i innymi podmiotami działającymi na rzecz oświaty. - W planowaniu uwzględnia się priorytety ministra i kuratora oświaty. - Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów nauczycieli. - Zespół przedstawia raport z przeprowadzonej ewaluacji. - Wyciąga się wnioski z ewaluacji pracy szkoły i wykorzystuje do planowania pracy. - Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego służą do wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu szkoły i są wykorzystywane do rozwoju szkoły. - Organizuje się szkolenia w ramach WDN dla całej rady pedagogicznej lub grup nauczycieli wg potrzeb. - Zachęca się nauczycieli do doskonalenia zawodowego, zdobywania nowych klasyfikacji wg potrzeb szkoły i własnego rozwoju. - Przestrzega się przepisów prawa oświatowego. - Monitoruje się przestrzeganie prawa. - Wdraża się wszystkie rozporządzenia dotyczące pracy szkoły.
|
Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie. |
- Podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w szkole programów nauczania i poszerzania oferty zajęć. - Dba się o funkcjonalność pomieszczeń szkolnych, estetyczny wygląd, sprzyjający uczeniu się. - Wyposaża się warsztat pracy nauczyciela zgodnie z zapisami w Karcie Nauczyciela i w miarę możliwości finansowych szkoły. - Pozyskuje się środki z różnych źródeł na poprawę warunków lokalowych i wyposażenia szkoły. - Stosuje się zalecenia pokontrolne instytucji uprawnionych do kontroli szkoły. - Systematycznie wyposaża się szkołę w pomoce dydaktyczne. - Wymienia się sprzęt w miarę potrzeb i możliwości finansowych szkoły. - Dba się o bezpieczne warunki nauki i opieki nad uczniami.
|
Mocne i słabe strony szkoły
Mocne strony szkoły
|
Słabe strony szkoły |
i wykorzystywanie jej do planowania pracy.
i uroczystości szkolnych.
w środowisku lokalnym.
|
w szkole.
do nauki.
|
Szanse
|
Zagrożenia |
i wspierają jej rozwój.
|
1. Brak etatów dla wszystkich nauczycieli. 2. Wzrost cen podręczników szkolnych 3. Wzrost bezrobocia. 4. Zmniejszająca się liczba godzin do dyspozycji dyrektora szkoły w klasach realizujących nową podstawę programową.
|
WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła osiąga wysokie efekty kształcenia, na miarę możliwości uczniów.
Przygotowuje ucznia - absolwenta do podjęcia kształcenia na wyższym poziomie edukacyjnym.
Szkoła ma prestiż w środowisku. Jest wizytówką gminy.
Jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla ucznia. Uczniowie znajdują u nas warunki do wszechstronnego rozwoju. Otaczamy opieką i udzielamy pomocy uczniom, którzy pomocy potrzebują.
Szczególnie dbamy o kultywowanie tradycji szkolnych i środowiskowych.
Szkoła służy środowisku lokalnemu, jest ośrodkiem kultury, sportu oraz miejscem użyteczności publicznej.
Odpowiadamy na wyzwanie współczesnej edukacji w Polsce poprzez umiejętne dostosowanie się do szybko zmieniających się warunków zewnętrznych wykorzystując potencjał tkwiący w wysoko kwalifikowanej kadrze pedagogicznej oraz bardzo dobrych warunkach lokalowych i dydaktycznych.
W naszych działaniach dydaktyczno-wychowawczych rodzice pełnią wspierającą i współtworzącą rolę.
Model absolwenta szkoły
Uczeń kończący Szkołę Podstawową nr 3 w Dzwono – Sierbowicach będzie dobrze funkcjonować w swoim środowisku, w domu i w szkole. Będzie pogodny,
z pozytywnym, choć nie bezkrytycznym stosunkiem do otaczającej go rzeczywistości. Będzie traktować zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju. Niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech osobowości uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent będzie:
- dobrym obywatelem, świadomym swoich praw i obowiązków, posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych;
- człowiekiem ambitnym, aktywnym, ciekawym świata i wiedzy, mającym różnorodne zainteresowania, chętnie gromadzącym różne wiadomości i umiejętności;
- człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi;
- człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki;
- człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego;
- człowiekiem odpowiedzialnym za stan środowiska naturalnego, racjonalnie korzystającym z zasobów przyrody.
Opracowały:
Jadwiga Skowronek
Anna Janoska-Gubas
Ogłoszono tekst jednolity: 30.08 2012r.
Zaprezentowano Radzie Rodziców: 16.10.2012r.
Przedstawiono Samorządowi Uczniowskiemu:14.09.2012r.
Załączniki
- Plan rozwoju Szkoły Podstawowej nr 3 w Dzwono – Sierbowicach na rok szkolny 2012/2013
- Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 3 w Dzwono – Sierbowicach
- Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 3 w Dzwono – Sierbowicach
W które dni tygodnia dziecko będzie przebywało w świetlicy? (Proszę wpisać poszczególne dni tygodnia)