PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
W DZWONO-SIERBOWICACH
Podstawy prawne programu wychowawczego:
-
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
-
Konwencja o Prawach Dziecka,
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.,
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803)
-
Statut Szkoły.
NASZ UCZEŃ KULTURALNYM, PRZYJAZNYM I ŚWIADOMYM CZŁOWIEKIEM
I. ZADANIA I CELE SZKOŁY .
II. ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY.
III. ZNAJOMOŚĆ ZADAŃ SZKOŁY PRZEZ RODZICÓW, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW.
IV. ROZWÓJ KULTURALNY I PATRIOTYCZNY.
V. TROSKA O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ FIZYCZNY .
VI. POMOC UCZNIOM MAJĄCYM TRUDNOŚCI W NAUCE.
VII. ROZPOZNAWANIE SYTUACJI ZAGRAŻAJĄCYCH ZDROWIU.
VIII. ZAPOZNANIE Z HISTORIĄ, URBANISTYKĄ, PRZYRODĄ REGIONU,W KTÓRYM UCZEŃ
MIESZKA, W WYMIARZE REGIONALNYM I EUROPEJSKIM.
I . ZADANIA SZKOŁY
1. Szkoła spełnia funkcje: kształcącą, opiekuńczą, wychowawczą, kulturotwórczą tworząc warunki do kształtowania indywidualnych cech osobowości swoich wychowanków, a więc dąży do wychowania zdrowego fizycznie i psychicznie człowieka mającego poczucie własnej indywidualności, własnej wartości i własnej godności.
2. Szkoła daje podstawę do naukowej interpretacji faktów tworzenia zintegrowanego obrazu rzeczywistości, wyrabia zdolności przystosowawcze jednostki oraz umiejętności przeobrażania rzeczywistości w imię uniwersalnych wartości etycznych.
3. Szkoła uczy szacunku do człowieka, do praw i godności jednostki. Przygotowuje do życia w poczuciu przynależności do grup społecznych w których jednostka uczestniczy jako twórczy podmiot.
4. Szkoła uczy uczestnictwa w kulturze przez wprowadzanie swoich wychowanków w krąg kultury, z którego wynikają określone wartości.
5. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury.
6. Szkoła łączy wychowanie z nauczaniem przyjmując za naczelną zasadę stwierdzenie, że treści wychowania wynikają z treści całego procesu dydaktycznego.
7. Etyczną podstawą ładu szkolnego jest zasada – celem nauczania i wychowania jest dziecko i jego dobro.
8. Szkoła dba o prawidłową adaptację ucznia klasy I do warunków szkolnych.
CELE:
- zorganizowanie działań wychowawczych sprzyjających efektywnej nauce,
- zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia,
- szacunek dla języka ojczystego, kultury i tradycji narodowej,
- realizacja takich wartości jak; uczciwość, szczerość, prawdomówność, rzetelność, odpowiedzialność,
- wprowadzenie uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa
w kulturze ojczystej i przygotowanie do jej rozumienia,
- przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu rodziny, szkoły, środowiska, grupy rówieśniczej, organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych,
- uświadomienie roli i zasad człowieka zarówno w kształtowaniu jaki ochronie środowiska naturalnego,
- nadanie odpowiedniej rangi fizycznemu rozwojowi uczniów przez kształtowanie nawyków dbałości o sprawność fizyczną i higienę,
- kształtowanie otwartej osobowości i aktywnej postawy uczniów przez rozwijanie postaw poznawczych, zainteresowań i uzdolnień, wyrabianie umiejętności podejmowania pracy zespołowej, uczenia form współpracy i osiągania kompromisu, wyrabianie umiejętności racjonalnego planowania i organizowania swojej pracy i wypoczynku, wyrabianie odwagi i krytycyzmu w powiązaniu ze świadomością uczestnictwa w życiu szkoły i środowiska,
- demokratyzację życia szkolnego przez skorelowanie kompetencji i praw trzech podmiotów: uczniów, nauczycieli, rodziców.
II ZADANIA WYCHOWAWCZE
DYREKTOR
-
dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
-
koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze w szkole,
-
stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
-
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego
NAUCZYCIELE
-
wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania; udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
-
kształcą i wychowują dzieci zgodnie z zasadami określonymi w programie wychowawczym,
-
reagują na sygnały zagrożenia niedostosowaniem społecznym dzieci,
-
zapewniają uczniom bezpieczeństwo podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek.
WYCHOWAWCY KLAS
-
poznają uczniów oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami, organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo –opiekuńczych,
-
integrują zespół klasowy,
-
rozwiązują indywidualne i klasowe problemy poprzez udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy,
-
interesują się postępami uczniów w nauce, dbają o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły,
-
wdrażają uczniów do samorządności i demokracji (wybór i działalność samorządu klasowego, wypełnianie poszczególnych funkcji klasowych),
-
propagują zasady kulturalnego zachowania,
-
troszczą się o zdrowie uczniów, w szczególności poprzez wdrażanie uczniów do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w życiu szkolnym i poza szkołą,
-
dbają o właściwy proces adaptacji uczniów klasy I do warunków szkolnych.
RODZICE
-
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
-
współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
-
opiniują i współtworzą dokumenty szkoły,
-
współorganizują i uczestniczą w uroczystościach szkolnych.
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
-
reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym wychowawcę klasy,
-
wyrażają swoją opinię na temat oceny zachowania uczniów,
-
wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych,
RADA RODZICÓW
-
reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły,
-
współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły,
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
inspiruje i organizuje życie kulturalne i intelektualne na terenie szkoły,
-
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego,
-
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
Nauczanie, kształtowanie umiejętności i wychowywanie są trzema zadaniami nauczyciela, które wzajemnie się przenikają, równoważą i uzupełniają.
Stąd wychowanie jest wymiarem pracy edukacyjnej, a nie wyizolowanym zadaniem, a każdy nauczyciel jest wychowawcą w każdej chwili pracy edukacyjnej.
III. ZNAJOMOŚĆ ZADAŃ SZKOŁY.
1. Zapoznanie rodziców, nauczycieli i uczniów z treścią dokumentów obowiązujących w szkole:
- Statut Szkoły,
- Wewnątrzszkolny System Oceniania,
- Plan wychowawcy,
- Regulaminy obowiązujące w różnych miejscach i sytuacjach,
- Wymagania programowe.
Przypominanie o powyższych dokumentach przy różnych okazjach – lekcje, zajęcia pozalekcyjne, wycieczki
IV. ROZWÓJ KULTURALNY I PATRIOTYCZNY
Rozwijanie zainteresowań uczniów oraz kształcenie poczucia estetyki.
Zadania |
Sposoby realizacji |
1. Wychowanie kulturalne i patriotyczne przez: |
|
- przybliżenie zasad dobrego zachowania,
|
- lekcje wychowawczych w kl. IV – VI i pogadanki w kl. I – III i oddziale przedszkolnym, - lekcje języka polskiego, historii i przyrody, - organizowanie okolicznościowych, rocznicowych i patriotycznych imprez szkolnych i środowiskowych, - udział w przygotowaniu występów artystycznych, - udział uczniów w przedstawieniach teatralnych, lekcjach muzealnych, wystawach i wycieczkach szkolnych, - wyjazdy uczniów na wycieczki szkolne, zajęcia terenowe itp. - ciągłe zbogacanie zasobów biblioteki szkolnej, - prowadzenie współzawodnictwa w czytelnictwie, - angażowanie społeczności szkolnej w zbiorowe czytanie książek dla najmłodszych uczniów w szkole - organizowanie konkursów w szkole i udział w etapach wyższych, - powadzenie zajęć profilaktycznych na lekcjach wychowawczych i z pedagogiem szkolnym oraz podczas zajęć w świetlicy i Ogniska Wychowawczego, - prowadzenie pedagogizacji wśród uczniów i rodziców, |
2. Wychowanie estetyczne przez: |
|
|
- zwracanie uwagi na poprawność form wypowiedzi ustnej i pisemnej na wszystkich lekcjach i poza nimi, - organizowanie konkursów recytatorskich i montaży słowno-muzycznych podczas rożnych uroczystości szkolnych, - udział uczniów w różnych formach odbioru kultury i natury na lekcjach w życiu codzienny i podczas wyjazdów szkolnych, - organizowanie pogadanek z higienistką szkolną, pedagogiem szkol. i wychowawcami nt. Higieny osobistej szczególnie w okresie dojrzewania, - organizowanie w szkole przez samorząd uczniowski konkursów podnoszących jakość wyglądu klas lekcyjnych propagowanie właściwych nawyków higienicznych w toaletach i w miejscach spożywana posiłków, |
V. TROSKA O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ FIZYCZNY.
Zadania |
Sposoby realizacji |
1.Wychowanie zdrowotne realizowane przez : |
|
- przestrzeganie zasad właściwej organizacji warsztatu pracy podczas lekcji i odrabiania prac domowych,
|
- ciągłe doposażanie i unowocześnianie sal lekcyjnych, korytarzy i obejścia szkoły, - organizowanie zajęć (świetlica, Ognisko Wych.) na których uczniowie mogą odrabiać lekcje i relaksować się, - prowadzenie lekcji przyrody, zajęć techniczny oraz lekcji wychowawczych o tematyce przeciwdziałania narkomanii, nikotynizmowi i alkoholizmowi oraz warsztatów z udziałem przedstawicieli Sanepidu, - realizowanie w szkole programu profilaktycznego Trzymaj formę, - przeprowadzenie zajęć udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantomów, - zachęcanie dzieci do pomocy uczniowie poruszającemu się na wózku inwalidzkim, - rozpoznawanie wśród uczniów sygnałów nawiązujących do zainteresowania się grupami nieformalnymi , - gromadzenie informacji o sposobach spędzania wolnego czasu uczniów poza szkołą, - reagowanie na wszelkie sygnały przemocy w sieci i w życiu realnym, - przypominanie regulaminów obowiązujących w szkole, |
2. Kultura wolnego czasu : |
|
|
- rozszerzanie tematyki zajęć lekcji przyrody, zajęć technicznych i godz, wychowawczych o treści dotyczące form i kultury spędzania wypoczynku, - organizowanie kącików tematycznych w salach lekcyjnych oraz zachęcania do pochwalenia się uczniów swoimi zainteresowaniami, kolekcjami itp. - zachęcanie do udziału w zajęciach chóru szkolnego, ogniska wychowawczego, kółek zainteresowań, orkiestrze młodzieżowej w celu rozwijania zainteresowań, - eksponowanie osiągnięć uczniów, - organizowanie zielonej szkoły, raz w roku wycieczki kilkudniowej oraz innych jednodniowych wyjazdów poza teren szkoły, |
VI POMOC UCZNIOM MAJĄCYM TRUDNOŚCI W NAUCE.
1. Skierowanie do poradni specjalistycznej.
2. Realizacja zaleceń poradni.
3. Włącznie do zespołu dydaktyczno -wyrównawczego.
4. Zorganizowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami dydaktycznymi.
5. Organizowanie narad szkoleniowych poświęconych temu zagadnieniu.
-
Zawężenie współpracy z rodzicami.
VII. ROZPOZNAWANIE SYTUACJI ZAGRAŻAJĄCYCH ZDROWIU. Stosowanie działań profilaktycznych jako środka do realizacji założonego celu.
Zdania |
Sposoby realizacji |
1. Działania profilaktyczne szkoły; |
|
a) Żyję zdrowo.
|
- zwracanie uwagi przez wychowawców na znaczenie I i II śniadania, zwracanie uwagi na dzieci bez II śniadania, - okazjonalne przygotowywanie zdrowych posiłków w klasie, - wspólne spożywanie na stołówce, w klasie II śniadania, owoców, warzyw oraz dopilnowywanie wypicia mleka, - gromadzenie materiałów, redagowanie gazetek ściennych i udział w konkursach podczas imprez szkolnych o tematyce prozdrowotnej, - udział szkoły w programach i imprezach profilaktycznych, zapraszanie przedstawicieli Sanepidu na imprezy podsumowujące działalność prozdrowotna w szkole, |
b) Bezpieczeństwo
|
|
|
- prowadzenie lekcji metodami aktywnymi doskonalącymi umiejętności asertywne, - wykonywanie plakatów, gazetek szkolnych, inscenizacji o tematyce profilaktycznej, - prowadzanie lekcji o tematyce uzależnień , - oglądanie filmów prezentujących skutki nadużywania używek i tragedii życia w środowiskach patologicznych, udział w spektaklach profilaktycznych, |
d) Dbanie o komfort psychiczny
|
- organizowanie na początku roku szkolnego spotkań integracyjnych wśród uczniów klas I-III, - udział społeczności szkolnej w ślubowaniu uczniów kl. I, - obserwowanie uczniów w celu zapobiegania jakiejkolwiek agresji wśród społeczności szkolnej, - sporządzanie notatek wychowawcy i częstsze kontakty z rodzicami, - organizowanie apeli, plakatów i lekcji o znajomości praw dziecka i człowieka, - zachęcanie uczniów do udziału w życiu klasy, szkoły i na rzecz środowiska lokalnego,
|
3. Wychowanie ekologiczne przez: |
|
|
VIII. ZAPOZNANIE Z HISTORIĄ, URBANISTYKĄ, PRZYRODĄ REGIONU, W KTÓRYM UCZEŃ MIESZKA, W WYMIARZE REGIONALNYM I EUROPEJSKIM.
Zadania |
Sposoby realizacji |
1.Wzbogacanie wiedzy o regionie przez: |
|
|
- organizowanie wycieczek - Ojcowski P. N. Jaskinia Łokietka, Wawel - lekcja muzealna, itp. - wrzesień - współpraca i udział w zajęciach w Ośrodku Naukowo – Dydaktycznym w Smoleniu, udział w konkursie ekologicznym - kwiecień - wyszukiwanie ciekawych, historycznych postaci i miejsc z naszego regionu i kraju,wizualizacja ich i zwiedzanie mieść historycznych tj. Gniezno, Biskupin itd.- maj, - udział uczniów w środowiskowych imprezach potriotycznych, - udział społeczności lokalnej w szkolnych imprezach patriotycznych, |